2017. november 25. szombat
Katalin, Katinka
Biotechnológia, molekuláris biológia és élettan az mRNS.hu-n

Az info@mrns.hu-ra küldhet linket vagy valamilyen anyagot, amit szeretne, ha hírként bemutatnánk.


Korábbi híreink  |   Keresés:

Kiválasztott hír:
Megosztás: Add az iWiW-hez Add a Facebook-hoz Add a Twitter-hez Add a Google Reader-hez Add a Startlaphoz
Játékkal a teljesebb életért: segítség a vakok tájékozódásához - 2012-09-24 08:10:57 Hozzászólás írása Hozzászólások száma 0 hozzászólás 
Játékkal a teljesebb életért: segítség a vakok tájékozódásához

Egy nemzetközi kutatócsoport tagjai különleges számítógépes programot fejlesztettek ki. Az „AbES” (Audio-based Environment Simulator) névre keresztelt játék segít a vakoknak egy előre meghatározott környezet előzetes megismerésében, így segítve őket a későbbi tájékozódásban.

A vak emberek rengeteget küzdenek azzal, hogy új helyeken nehezen tájékozódnak. Mivel az egyik legfőbb érzékünk, amit a navigálás során használunk, a látás, ezért azoknak, akiknél ez a képesség hiányzik, nagyon hosszú időbe kerül, hogy kialakítsanak az elméjükben egy úgynevezett térbeli kognitív térképet, ami alapján a továbbiakban szinte látóként képesek a tájékozódásra. Mivel a vak emberek esetében a többi érzék felerősödve működik, ezért a kutatók számára egyértelmű volt, hogy ennek a mentális térképnek a kialakításához náluk ezeken az érzékeken keresztül vezethet az út.

Mindezen tudás birtokában Lofti Merabet, a Harvardi Orvosi Egyetem és Jaime Sánchez, a Chilei Egyetem munkatársai által vezetett kutatócsoport kifejlesztett egy számítógépes játékot vakok számára. A program hanggal segíti a tájékozódást egy előre betáplált épületben bolyongva. Ez azt jelenti, például, hogy a játékban egy ajtó mellett állva a résztvevők kopogást hallanak. A kezelőfelülettel három irányba lehet haladni (előre, jobbra és balra). Egy lépés a játékban körülbelül egy valós lépésnek felel meg. A program során két játékmódot használtak. Az elsőben a résztvevőnek karakterével kincseket kellett összegyűjteni a betáplált házban. Munkájukat szörnyek hátráltatták, akik fel-alá mászkálva próbálták őket elkapni. A másik módban a kísérleti alanyoknak ugyanabban a virtuális házban előre megadott útvonalakon kellett végigmenni.

A vizsgálatban 17 vak ember vett részt, akiket két csoportra bontottak: az egyik csoport játszott az AbES-el, a másik nem. Miután a csoport első fele kipróbálta a játékot, mindenkit elvittek a játékban szereplő ház valóságos megfelelőjébe. A házban többféle feladatot kellett végrehajtania mindkét csoportnak. Elsőként végig kellett menniük néhány előre meghatározott útvonalon, ahol segítők navigálták a résztvevőket irányító szavakkal. Ez arra szolgált, hogy mindenki megismerkedhessen a ház elrendezésével. Ezek után a résztvevőknek meghatározott pontokból kellett a legrövidebb úton kijutni a házból. A háznak 3 kijárata volt: ha a résztvevő a legtávolabbi kijárathoz ment, akkor egy pontot kapott, ha a legközelebbihez, akkor hármat, ha a közepesen távolihoz, akkor kettőt.

A kísérletek nagyon érdekes eredményt hoztak. Az előre meghatározott útvonalakon a résztvevők két csoportja átlagosan szinte ugyanolyan pontosan ment végig, az eredmények nem mutattak szignifikáns különbséget. Ugyanezt elmondhatjuk az útvonalakon eltöltött időről is. Jelentősebb eltérést itt sem tapasztaltak a két csoport között. Ez feltételezhetően annak köszönhető, hogy a résztvevők hasonlóképpen alakítottak ki egy mentális térképet maguknak a házról a verbális információk alapján. Jelentősebb eltéréseket mutatott a kísérlet azon része, amikor a közreműködőknek a legrövidebb utat kellett megtalálniuk a kijárathoz. Ebben az esetben a korábban az AbES-el játszó alanyok sokkal jobban teljesítettek: az ő átlagos pontszámuk 2,5 pont lett, míg a kontroll csoporté 1,25. Ez egyértelmű bizonyítéka lehet annak, hogy a játék alapú tanulási stratégia előnyt jelenthet az ismeretlen ház térbeli elrendezésének elsajátításában.

Az eredményekből egyértelműen kitűnik, hogy a programot érdemes lehet tovább fejleszteni. Sokat segíthet a vakoknak környezetük megismerésében, tájékozódási képességük fejlesztésében, és új helyszínek megismerésében. Jelentősen továbbfejlesztve esetleg egész városok előzetes megismerésében is segítségére lehet ezeknek az embereknek, akik remélhetőleg egy lépéssel közelebb kerültek a teljes élet lehetőségéhez.

A cikket a PLoS ONE közölte.

Forrás:
ScienceDaily

2012. szeptember 24.

Molnár Attila

Cikk ajánlása » email:
Hozzászólás írása
Hozzászólás
 

Értékelések száma: 3, Cikk értéke (1-10):


Értékelje ezt a cikket! 


Hirdetés
Email cím:
Jelszó:

Regisztráció »
Elfelejtett jelszó »
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt: itt ellenőrizheti
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt:
itt ellenőrizheti
.
Oldal ajánlása (email):
Az ajánlót küldi (név):
Hirdetés