2017. október 23. hétfő
Gyöngyi

Hírösszefoglaló az élettudományok világából - 2015.05.15 - 2015.06.23 - 2015-06-23 08:03:25 Hozzászólás írása Hozzászólások száma 0 hozzászólás
Hírösszefoglaló az élettudományok világából -  2015.05.15 - 2015.06.23

Evolúcióbiológia, Antropológia

A baktériumok egészen új törzsfejlődési ágait fedezték fel és karakterizálták1

Az utóbbi 20 évben az új genomikai módszereknek hála számos új, evolúciós szempontból érdekes mikrobát fedeztek fel, és lassan az is bekerül a köztudatba, hogy az élővilágnak 3 nagy ága van: a baktériumok, az archeák és a sejtmaggal rendelkező élőlények, azaz az eukarióták. A University of California kutatói a Nature-ben publikált új tanulmányukban viszont ismét újrarajzolják az élet törzsfáját: egész sor olyan, baktérium-mércével mérve is apró baktériumot fedeztek fel és jellemeztek, melyek egy közös őstől származnak, és a baktériumokon kívül az archeákkal is mutatnak evolúciós rokonságot. Valamennyien nagyon redukált genommal rendelkeznek, egyes biológiai folyamataik részben eltérnek a többi mikrobában ismert folyamatoktól, és nem tenyészthetőek laboratóriumban. Az új élőlénycsoport neve CPR lett (Candidate Phyla Radiation, azaz kb. nem tenyészthető törzsek evolúciós radiációja). A CPR-csoportba több törzs tartozik melyeket híres mikrobiológusokról neveztek el a kutatók.

Forrás: Nature

Lucy-val egy időben élt egy újonnan felfedezett Australopithecus-faj1

A Nature folyóirat legújabb számában mutatják be felfedezői azt a kihalt emberfajt, melyet Australopithecus deyiremeda-nak kereszteltek, és amely a középső-pliocénben, 3,3-3,5 millió évvel ezelőtt élt. Az új lelet azért is tarthat nagy érdeklődésre számot, mert rámutat, hogy egyszerre több emberfaj is megtalálható volt Etiópia Afar régiójában az adott időszakban - azaz az új faj egy időben és egy helyen élt a Lucy nevű példány kapcsán elhíresült Australopithecus afarensis fajjal. A most felfedezett leletegyüttest alsó- és felső állkapocs-maradványok alkotják, melyeket 2011 márciusában találtak meg.

Forrás: Nature, Phys.org

Ökológia

Egy ismeretlen halálos betegség felére csökkentette a szajgák egyedszámát2

A szajga, vagy tatárantilop (Saiga tatarica) Közép-Ázsia hatalmas füves síkságain él. A múlt századelőn a vadászat a kipusztulás szélére sodorta a szajgát. 1919-ben helyezték védelem alá, azóta legalább 1,3 millió egyedre gyarapodott az állománya, ám élőhelyének korlátozott volta gátat szab terjedésének. Egy populáció Nyugat-Mongóliában is él, ez külön alfajhoz tartozik (Saiga tatarica mongolica). Kínából az 1960-as években pusztult ki. (http://hu.wikipedia.org/wiki/Szajga) Több mint 100.000! szajga pusztult el az utóbbi hetekben. Ez a szám a becsült állomány fele, (Más becslések még nagyobb egyedszám-veszteséget adnak meg.) A probléma olyan nagy, hogy a kazah mezőgazdasági minisztérium, angol, német szakértők, és az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (UN FAO) vizsgálja a lehetséges okokat.

A felmérésből kiderült, hogy ha a betegség felütött egy csordában akkor 100%-os volt a mortalitási ráta, - mondta Dr. Kock szakértő, állatorvos, aki nem ismer még egy példát ilyen mortalitási rátájú betegségre.  Az elpusztult állatok szervezetében két halálosnak mondható baktériumfajt is azonosítottak, Pasteurella-t (2010-ben 12000 egyed pusztult el Pasteurella fertőzés következtében.) és Clostridium-ot. De Dr. Kock meg van győződve arról, hogy a baktériumok nem elsődleges okai a pusztulásnak, hisz a baktériumfajok az egészséges állatokban is jelen vannak, és csak akkor lehetnek halálosak, ha az egyedek lassabban növekednek. Vírusos eredetű betegségre is gyanakodnak a tudósok, melyet a szúnyogok terjesztenek, de vizsgálatokkal ezt még alá kell támasztani. A tudósok az szajgák élőhelyének ökológiai viszonyainak változását is feltérképezik, kizárva minden lehetséges tényezőt. (Mások a katasztrófát a heptylt nevű rakéta-üzemanyag hatásának vélik (http://hu.wikipedia.org/wiki/Bajkonur), de ez inkább a találgatások szintjén mozog.)

Források: NYtimes.com, Newscientist.com, NYcity.com

2015. június 9. A világ szajga-antilop állományának több mint a fele 134000! egyed elpusztult 3 hét alatt, pasteurellosis (Pasteurella multocida) következtében. (The World Organization for Animal Health - Office International des Epizooties, OIE)

Zootaxonómia

A Bükkben fedeztek fel egy új állatfajt1

Svéd és magyar kutatók új tanulmányukban (http://actazool.nhmus.hu/61/2/ActaZH_2015_Vol_61_2_81.pdf) egy korábban teljesen ismeretlen állatfajt írnak le. A Bükk-hegység egyik erdejének mély avarrétegéből került elő az egyik legkevésbé ismert ízeltlábú-osztály, a villáscsápúak (Pauropoda) néhány képviselője, melyek közül több fajt idehaza még nem találtak korábban. A Donzelotauropus hungaricus-nak elkeresztelt villáscsápú pedig teljesen új, leíratlan fajnak bizonyult. Elképzelhető, hogy ez utóbbi állatfaj az Északi-Középhegység bennszülöttje. Legközelebbi rokonai Szibériában élnek. Valamennyi villáscsápú nagyon apró, legfeljebb 1-2 milliméter hosszú és teljesen kifejlett állapotban 9 lábpárral rendelkezik.

Kép: egy villáscsápú a Bükkből http://naturephoto-walter.blogspot.hu/2011/12/hungary-bukk-mountains-112011.html

Forrás: Acta Zoologica Academiae Scientiarum Hungaricae

Tudománykommunikáció

Kiloauthors - 1000 szerzős élettudományi cikk2

1014! szerzős cikket jelentetett meg a G3: Genes Genomes Genetics folyóirat, a szerzők közt több mint 900 diák van. A négy tizedes jegyű szerzőlisták nem szokatlanok olyan tudományterületen, mint pl. a részecskefizika (2392 szerző,
5154 szerző), de az élettudományok területén meglehetősen ritkák.

Forrás: Nature