2017. február 20. hétfő
Aladár, álmos

Hírösszefoglaló az élettudományok világából - 2015.05.01 - 2015.05.14. - 2015-05-14 10:41:36 Hozzászólás írása Hozzászólások száma 0 hozzászólás
Hírösszefoglaló az élettudományok világából -  2015.05.01 - 2015.05.14.

Orvostudomány, immunológia

Szabad RNS-ekkel váltanak üzeneteket az immunsejtek1

A különböző funkciókat ellátó kis- és mikro-RNS-molekulák már egy ideje a legkedveltebb és legígéretesebb kutatási célpontok között szerepelnek. Ezek a kis méretű, fehérjét nem kódoló RNS-ek leggyakrabban a gének expresszióját finomhangolják, és egyes esetekben sejtről sejtre vándorolhatnak vezikulumokban (exoszómákban), így keletkezésük helyétől távol fejtve ki a géneket reguláló hatásukat. Egy új tanulmányban, melyet a Yale kutatói koordináltak, sikerült bizonyítani, hogy az exoszómákon kívül található szabad RNS-molekulák is részt vesznek az immunsejtek szabályozásában. Ezek a szabad inhibitorikus RNS-ek képesek egy-egy exoszómához kapcsolódva az immunrendszer T-sejtjeinek működését szabályozni, gátolva egy-egy adott antigénre specializálódott T-sejt működését. Mivel a vérben a kisméretű RNS-ek nagyobbik része szabad, a most leírt folyamatnak minden bizonnyal nagyon fontos szerepe van az immunrendszerünk működésében. Emiatt terápiás célponttá is válhatnak a vér szabad RNS-ei.

Forrás: PLOS One

Evolúcióbiológia

Megvan az evolúció egyik legfontosabb "hiányzó láncszeme"1

A Nature legújabb számában közölt eredmények alapján európai kutatók találtak egy olyan organizmust, amely az eukarióták, azaz a sejtmaggal rendelkező szervezetek kialakulásához vezető egyik legfontosabb lépcsőfokot jelenti. Az új lény egy archea (elavult kifejezéssel ősbaktérium). Az archeák felfedezése után viszonylag sok idő telt el addig, míg a szofisztikált genom-analizáló módszerek bevetésével sikerült őket elhelyezni az élet törzsfáján. Ezek a sejtmag nélküli élőlények a baktériumok és az eukarióták között helyezkednek el sok tulajdonságukat tekintve, és az is egyértelművé vált, hogy a sejtmagvas élőlények valamilyen archea-szerű őstől származhattak a földi evolúció korai szakaszában.

A mélytengeri kürtőkből most előkerült a Lokiarcheota-nak nevezett új csoport, melynek tagjai még nem rendelkeznek sejtmaggal, de egyértelműen az eukarióták legközelebbi rokonai. Azaz bizonyossá vált, hogy az eukarióták az archeák egy csoportjának hihetetlen fejlődésen átment utódai. A Lokiarcheota-kban már megtalálhatóak olyan evolúciós újítások, mint pl. a sejten belüli membránok átrendezéséhez szükséges fehérjék. A kutatók szerint az újonnan felfedezett lények egyfajta eukarióta "kezdőcsomagot" már magukban hordoznak, de még archea-nak tekinthetők - jobb példa alig akadhatna a jelentős evolúciós láncszemekre.

Forrás: Nature

Biotechnológia

Újabb lépés a természetes kaucsuk szintéziséhez2

Több egyetem és kutatóintézet összefogása eredményeként azonosították az orosz pitypang (Taraxacum kok-saghyz) azon fehérjéjét, amely kulcsfontosságú szerepet játszik a faj gumi bioszintézisében. A természetes kaucsukot a kaucsukfából (Hevea brasiliensis), a guayule (Parthenium argentatum) félcserjéből, ill. a mérsékelt égövi "kokszagiz"-ból, „gumipitypang"-ból állítottak már elő ipari mennyiségben. (A kaucsuk molekulái 10000–30000 izoprénegységből épülnek fel, így vulkanizáláskor ezek a szomszédos poliizoprén láncok kettős kötései számos helyen felszakadnak. A szénatomok és a kénatomok között kötések alakulnak ki, C-S-C (ún. kénhidak) kapcsolják össze a szomszédos láncokat, térhálós szerkezetet kialakítva.)

Az orosz pitypang ellenállóságával és igénytelenségével került a gumigyártás figyelemének középpontjába. A növény tejnedve kaucsukot tartalmaz, amelyet speciális sejtek (lacitiferek) termelnek. A kulcsfehérje az úgynevezett gumi transzferáz-aktivátor (rubber transferase activator (TbRTA), amely ER membránjában található), kapcsolódva a gumi cisz-prenyltranszferázhoz (poliizoprén molekulák szintézisét végzi) együttesen hozzák létre a gumi transzferáz-komplexet. A kutatók azt tapasztalták, hogy ha RNS-interferenciával gátolják a TbRTA-t, megszűnik a növény gumi bioszintézise. A kutatók a további kísérletek során arra törekednek, hogy a természetes gumi biotechnológia gyártása, szintetizálása elérhető közelségbe kerüljön.

Forrás: Eurekalert

#biotechnológia #GMO

Botanika

Ritka afrikai növény jelzi a gyémántokat a felszín alatt2

A Floridai Nemzetközi Egyetem kutatói egy olyan pálmafélékhez tartozó növényfajt azonosítottak Libériában, amely csak olyan helyen nő, ahol a felszínhez közel kimberltkürtő található, jelezve ezzel a gyémántlelőhelyet.  (A kimberlit más néven csillámperidotit, ultrabázisos kemizmusú, könnyen illókban, elsősorban CO2-ban,gazdag, alkáli magmás kőzet. Nevét típuslelőhelyéről, a dél-afrikai Kimberleyről kapta. A Föld elsődleges gyémántlelőhelyei szinte kizárólag ehhez a kőzettípushoz kapcsolódnak.)

A bányászok között már régóta ismert tény, hogy egyes növényfajok  érctartalmú kőzeteken nőhetnek. Például a havasi kakukkszegfű (Lychnis alpina) vagy az afrikai Haumaniastrum katangense, rézben gazdag talajon is nőhetnek. Ennek oka, hogy mindkét faj jól tolerálja, a talajba jelenlévő ércet. Stephen Haggerty, a kutatás vezetője szerint a csavarpálmák (Pandanaceae) közé tartozó Pandanus candelabrum  az első olyan növény, amely a kimberlit jelenlétét jelzi a talajban. Ez a növény feltehetőleg a kimberlites talajra specializálódott, ugyanis a talaj magnéziumban, káliumban és foszforban gazdag, és feltehetőleg ezek az elemek a növény számára felvehető formában állnak rendelkezésre. A kimberlitkürtők nagyon ritkák, mindössze 6000 ismert a világszerte, ezek közül 600-ban találtak gyémántokat, és mindössze 60 számít olyan lelőhelynek ahol érdemes bányászni.

Forrás:
Science

2015. május 14.

1Walter P. Pfliegler, 2Ónodi Szilárd (szerkesztés)