2018. április 21. szombat
Konrád, Zsombor
Biotechnológia, molekuláris biológia és élettan az mRNS.hu-n

Az info@mrns.hu-ra küldhet linket vagy valamilyen anyagot, amit szeretne, ha hírként bemutatnánk.


Korábbi híreink  |   Keresés:

Kiválasztott hír:
Megosztás: Add az iWiW-hez Add a Facebook-hoz Add a Twitter-hez Add a Google Reader-hez Add a Startlaphoz
Értelmi fejlődésünket vizuális képességeink is befolyásolják - 2010-06-17 11:16:27 Hozzászólás írása Hozzászólások száma 0 hozzászólás 

Értelmi fejlődésünket vizuális képességeink is befolyásolják

Egyre többször hallunk az oktatás nehézségeiről. Az általános iskolások nem tanulnak meg írni, olvasni és számolni. Ha ezek a képességeik nem fejlődnek ki időben, egész életükben hátrányos helyzetűek lehetnek. Az önhibájukon kívűl nehézségekbe ütköző diákok az SNI-sek, vagyis a Speciális Nevelési Igényűek csoportját alkotják. A probléma oka nagyon összetett. Egyik eleme lehet a vizuális élményeket elsődlegesen feldolgozó szervünk, a szemünk hibája.


Szemünkben a retina sejtjei felelősek számos specifikus ingerre adott válaszért. Némelyek a színek, míg mások a kontrasztok és mozgások felismerésért felelősek. A sejtek által gyűjtött egyedi információcsomagok kombinációja nyújtja a vizuális élményt. A magno sejtek felelősek a gyors mozgásokra adott válaszokért, a szem és az agy közötti jelátvitelért. Az általuk továbbított információ alakul át számunkra élő képpé. E sejtek nélkül agyunk csak a képregényekhez hasonló közvetlen összefüggés nélküli állóképek sorozatát fogadná.

A Norvég Tudományi és Műszaki Egyetem (NTNU) kutatói szerint a magno sejtek működési zavara lehet felelős számos tanulási nehézségért és fejlődési problémáért. Képzeljük el, hogy megpróbálunk elkapni egy labdát. Ha nem tudjuk elég pontosan kiszámítani a labda útját,nem fog sikerülni a kísérlet. A szakértők szerint a motoros képességeink kevésbé pontosak, mint amilyeneknek lenniük kellene. Az efféle nehézségekkel élőknek gyakran más problémáik is vannak. A magyar iskolás gyerekek 5-6 %-ának gondot okoz a matematika elsajátítása. Ez a jelenség a diskalkulia. E diákok közel felének olvasási nehézségei is vannak, amit dislexiának hívunk. Az régóta köztudott, hogy számos tanulási nehézség gyakran kéz a kézben fordul elő, de ennek oka nem tisztázott. Hermundur Sigmundsson a tanulás általános alapjait, köztük a tanulási nehézségeket tanulmányozza.

Sigmundsson volt a vezetője annak a vizsgálatnak, mely kimutatta, hogy a nagy matematikai nehézségekkel küzdő gyerekeknek szignifikánsan gyengébb a környezet gyors változásait érzékelő vizuális képességük. A vizsgálatban két iskola minden tízévese kapott egy matematikai tesztet. Akik a legrosszabb és legjobb eredményeket érték el, újabb tesztet kaptak. Ezeken a gyerekeken pszicho-fizikai teszteket is végeztek, ahol a vizuális felfogóképességüket vizsgálták. Az első tesztben egy pont megjósolható és megjósolhatatlan mintázatú mozgásait kellett követni egy monitoron. Ez a vizsgálat megmutatja, hogy a diákok milyen jól képesek követni és előre látni az egyes megjósolható mozgásokat a véletlenszerű esetekhez képest, vagyis a környezet gyors változásainak érzékelésére mutat rá. A második teszt egy kontroll volt, ahol körök segítségével kellett formákat felismerni mindenfajta mozgás nélkül. A mozgó pontokkal végzett tesztben a két csoport közti különbségek kiugróan magasak voltak. Az alacsonyabb matematikai pontszámmal érkezők ebben is rosszabbul teljesítettek, míg a kontroll tesztben nem mutatkozott különbség.

Az eredmény megerősítette Sigmundsson és kollégáinak a specifikus tanulási nehézségek hátteréről alkotott hipotézisét. Eszerint minden attól függ, hogy a látórendszer többek között a magno sejteken keresztül hogyan dolgozza fel a környezetből érkező információkat,. Ha itt valami elromlik, a következmények szignifikánsak és különböző tanulási problémákat okoznak. „Ez azt mutatja, hogy ha bizonyítékot találunk a gyerekek tanulási nehézségeink egyik formájára, akkor joggal várhatunk nehézségeket más területeken is,” mondja a professzor. „Ha megismerjük a probléma forrását, könnyebbé válik a segítő programok kidolgozása és adaptálása, melyek segítségével a legtöbbet hozhatják ki magukból a gyerekek.”


Sigmundsson szerint a tanulási nehézségek mélyen fekvő okainak megértése új pedagógiai módszerekhez vezethet. A károsodott működésű magno sejtekkel rendelkező gyerekeknek a korábban gondoltnál több speciális módszerre van szükségük a látható világ megértéséhez. „Az oktatás nagy kihívása olyan tanítási módszerek kidolgozása, melyek könnyebbé teszik a látott információ eljutását az agy azon területeire, ahol azok további feldolgozása történik,” mondja Sigmundsson.

ScienceDaily, 2010-06-14

Veres Dániel

Cikk ajánlása » email:
Hozzászólás írása
Hozzászólás
 

Értékelések száma: 1, Cikk értéke (1-10):


Értékelje ezt a cikket! 


Hirdetés
Email cím:
Jelszó:

Regisztráció »
Elfelejtett jelszó »
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt: itt ellenőrizheti
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt:
itt ellenőrizheti
.
Oldal ajánlása (email):
Az ajánlót küldi (név):
Hirdetés