2018. április 25. szerda
Márk, Márkus
Biotechnológia, molekuláris biológia és élettan az mRNS.hu-n

Az info@mrns.hu-ra küldhet linket vagy valamilyen anyagot, amit szeretne, ha hírként bemutatnánk.


Korábbi híreink  |   Keresés:

Kiválasztott hír:
Megosztás: Add az iWiW-hez Add a Facebook-hoz Add a Twitter-hez Add a Google Reader-hez Add a Startlaphoz
A stressz hatása a párválasztásra - 2010-03-12 07:57:15 Hozzászólás írása Hozzászólások száma 0 hozzászólás 
A stressz hatása a párválasztásra

A romantika egyik alaptétele, hogy az ellentétek vonzzák egymást, azonban az újabb kutatások alapján ha valaki olyanhoz érzünk ellenállhatatlan vonzódást, aki  teljesen különbözik tőlünk, talán csak túlhajtottuk magunkat. Egy újonnan publikált tanulmány szerint stressz hatására a férfiak ugyanis nagyobb eséllyel találják azokat a nőket is vonzónak, akikhez stresszmentes helyzetben egyébként nem vonzódnának.

A korábbi kutatások már rávilágítottak, hogy a régóta együtt élő párok arcvonásai általában erősen hasonlítanak egymásra. Az evolúcióbiológusok szerint ennek oka az, hogy tudat alatt a ránk hasonlító embereket megbízhatóbbnak tartjuk. Az állatok esetében a kutatások azonban azt mutatják, hogy a stressz alatt álló egyedek partnerek szélesebb skálájával hajlandóak párosodni. Johanna Lass-Hennemann, a németországi University of Trier kísérleti pszichológusa kollégáival arra gondolt, megvizsgálja, vajon ez így van-e az emberek esetében is.

50 diák - mindannyian férfiak - vett részt a kísérletben. A vizsgálat kezdetén a csoport felének jeges vízbe kellett merítenie a jobb kezét mintegy 3 percre – ezzel stresszhatást kiváltva biztonságos, ámde igencsak hatékony módon. Ezután mezítelen nőkről készült képek sorozatát vetítették le nekik, majd a képek némelyikét titokban finoman módosították úgy, hogy a nőies jellegeket megőrizve egy szoftver a tesztalany arcához hasonlóvá alakította a képen szereplő nő vonásait. Minden újabb kép megjelenésekor a férfiak egy-egy hirtelen felhangzó, intenzív statikus zörejt tapasztaltak. Az arcukra erősített elektródok mérték, hogy a zaj hatására a tesztalanyok mennyire kezdenek pislogni. Ez egy jól bevált módszer annak megállapítására, hogy egy kép milyen fokú érdeklődést vált ki. Minél inkább leköti a figyelmét, a vizsgált személy annál kevésbé pislog a zörej hatására. Ahogy a kutatók várták, a stresszmentes alanyok jobban vonzódtak a hozzájuk leginkább hasonlító, a szoftver által módosított képeken szereplő nőkhöz. A stressz alatt álló férfiak azonban sokkal inkább az eredeti, módosítatlan képet találták vonzónak, amely kevésbé hasonlított rájuk.

A pszichológusok szerint az evolúciós biológia magyarázattal szolgálhat az eredményre. Az emberek, a többi élőlényhez hasonlóan igyekeznek génjeiket átörökíteni a következő generációba. Amikor a körülmények optimálisak, a férfiaknak lehetőségük van fizikailag rájuk jobban hasonlító partnert választani, akiket tudat alatt olyan megbízható társaknak tartanak, akik megfelelően gondoskodnak a majdani utódokról. Stresszes időkben, amikor az emberi túlélés kevésbé biztosított, a férfiak megkockáztatják, hogy fizikailag jobban különböző párt válasszanak, annak érdekében, hogy annyi utódot nemzzenek, amennyit csak lehetséges.

A kutatócsoport tovább szeretné vizsgálni a jelenséget. Az első kérdés, amit szeretnének megválaszolni az, hogy vajon a nők szexuális preferenciája ugyanígy működik-e. Lass-Hennemann szerint „elméletileg a nőknek sokkal válogatósabbnak kell lennie, hiszen nekik nincs annyi lehetőségük a szaporodásra, mint a férfiaknak”.

ScienceNOW 2010. márc. 10.

Borsics József


Cikk ajánlása » email:
Hozzászólás írása
Hozzászólás
 

Értékelések száma: 42, Cikk értéke (1-10):


Értékelje ezt a cikket! 


Hirdetés
Email cím:
Jelszó:

Regisztráció »
Elfelejtett jelszó »
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt: itt ellenőrizheti
Portálunk oldalai megfelelnek az egészségügyi információk megbízhatóságát és hitelességét garantáló HONcode előírásainak. Ezt:
itt ellenőrizheti
.
Oldal ajánlása (email):
Az ajánlót küldi (név):
Hirdetés